October 18, 2010

Dutch3Design: de Nederlandse 3d-revolutie

(Inzending prijsvraag Tweakers.net)

“Nederland loopt achter op 3d-gebied” kopten diverse kranten op 13 augustus 2010. Wie niet verder kijkt dan de groots aangekondigde films, gameconsoles en televisies van Amerikaanse, Japanse en Zuid-Koreaanse giganten zou inderdaad wel eens tot die conclusie kunnen komen. Maar uit het zicht van de massa werken talloze Nederlandse gevestigde namen én start-ups aan een toekomst waarin 3d in vele verschijningsvormen gemeengoed wordt. Laat je inspireren door een fictief maar realistisch toekomstscenario waarin de Nederlandse economie en tweaker zullen floreren.

2010-2012: Mee in de hype
Het is 2010. Waar Sony vol inzet op 3d en vele ogen op zich gericht weet, heeft Philips het ondanks een lange 3d-geschiedenis met minder aandacht te stellen. De full-hd 3d-modellen staan inmiddels gereed en het bedrijf beleeft dit jaar een succesvolle kerst, maar Philips-3d dringt pas echt tot de huiskamers door wanneer het in 2012 de Ambilight-techniek 3d-sensitive weet te maken. Voor die andere Nederlandse 3d-trots, gamestudio Guerrila Games, ligt eenzelfde scenario in het verschiet: ondanks dat Killzone3 3d-ready is blijft groot succes uit, totdat de lancering van Killzone4 in 2012 tot een massale doorbraak van 3d-gaming leidt.

2012-2014: Onderbelichte lichtshows
De markten die veel tweakers als vanouds met de 3d-revolutie associëren zijn echter niet de groeimarkten waarin Dutch3Design definitief doorbreekt. Augmented reality-browser Layar wordt vanaf 2012 gemeengoed, mede dankzij de introductie van mobiele apparaten die Layar’s steeds betere 3d-modellen in drie dimensies kunnen weergeven. NuFormer uit Zierikzee behoort dan al jaren tot de wereldtop als het om projected augmented reality gaat: het wint in 2013 een Oscar voor een magische 3d-projectie op het Witte Huis. Waar NuFormer met projection mapping een onverwachts driedimensionaal sausje aan gebouwen toevoegt, verfraait Zero Creative vanaf 2014 internationale websites. Voortaan moet je niet gek opkijken als zich bovenaan NYTimes.com een gesponsorde 3d-wereld van Nederlandse makelij ontvouwt.

2014-2018: De tweaker in alledaagse objecten
ShapeWays.com wordt in 2014 wereldwijd beschouwd als de YouTube van het 3d-printen. Het Fablab gaat een stap verder en ontwikkelt ‘s werelds eerste 3d-all-in-one-printer voor thuisgebruik. Douwe Egberts werkt ondertussen aan een op 3d-printers gebaseerd koffiezetapparaat. Mede dankzij de slogan “hoe wil jij je koffie, koppie?” stappen Nespresso-drinkers in 2016 massaal over op het printen van gepersonaliseerde koffiekopjes. Twee jaar later kunnen 3d-printers ook met glas overweg, waarop Heineken de Glastap internationaal lanceert: op LAN-parties wordt voortaan ‘Ons Bier’ gedronken uit ‘Ons (getweakte) Glas’.
Het is 2020 en driedubbelduidelijk. Nederlanders tweaken de (driedimensionale) werkelijkheid als nooit tevoren.

Comments are closed.